خودروی شهرام؛ آزمایشگاه متحرک نزاجا با قابلیت تشخیص آلاینده‌های شیمیایی

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

خودروی شهرام؛ آزمایشگاه متحرک نزاجا با قابلیت تشخیص آلاینده‌های شیمیایی

 
 
خودروی تاکتیکی- تجسسی شهرام نوعی آزمایشگاه متحرک است که ضمن دارا بودن قابلیت‌های دفاعی قادر است همچون یک آزمایشگاه متحرک در مناطق خطر حضور یافته و تهدیدات شیمیایی-میکروبی، بیولوژیک را تشخیص و اطلاعات لازم را در اختیار قرار شبکه پدافند (غیرعامل) دهد.

به گزارش  پایگاه مردمی ارتش به نقل از خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، خودروی زرهی تجسسی شهرام، ازجمله تجهیزات جدید نزاجا است که در ۲۵ فروردین امسال و در کنار “تانک تیام”“سامانه پدافند هوایی بهمن ۵۷ میلیمتری”،”خودروی تاکتیکی ۵ تن ۶در ۶ کیان” و “خودرو تانکبر تاکتیکی فوق سنگین پوریا”، با حضور امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش رونمایی شد.

این خودروی تاکتیکی که همانند یک آزمایشگاه متحرک عمل می‌کند، به سامانه‌های آشکار ساز نوین هسته‌ای، شیمیایی، میکروبی و رادیواکتیو با قابلیت نمونه برداری روباتیک مجهز شده و قادر است با حضور در مناطق خطر میزان آلاینده‌های مذکور را در آب و خاک سنجیده و اطلاعات لازم را به سرعت در اختیار شبکه پدافندی (غیرعامل) جهت اجرای تمهیدات لازم و ایجاد فضا و بستر لازم جهت کاهش آسیب‌ها و میزان تخریب قرار دهد.

همچنین این خودروی زرهی تجسسی با حضور در مناطق آلوده می‌تواند پس از نمونه‌برداری و برآورد داده ها، نقشه آلودگی منطقه را ترسیم و به‌طور رمزگونه به تمام پایگاه‌های فرماندهی در کوتاه ترین زمان ممکن ارسال کند.

این خودرو به پوشش مواد نوین خودترمیم‌شونده و ضدنفوذ، دفاع استابلیزر کالیبر۵۰، سیستم هشداردهنده آکوستیک، سیستم تعیین موقعیت توپوگرافی از طریق هوش مصنوعی، مجهز است.

سیستم تهویه مطبوع با مواد نانو و همچنین سامانه هواشناسی این خودرو کامل است و با داشتن قابلیت نصب پمپ و ذخیره آب می تواند از طریق مه‌پاش برخی سموم را در دفع نماید. 

خودرو با استفاده از دستگاه‌های تشخیص برای شناسایی مواد شیمیایی (گازها، بخارات، مایعات، جامدات و فضای قابل انفجار)، شناسایی تابش (آلفا، بتا، گاما و نوترون) و برای شناسایی ترکیبات رادیولوژی (شناسایی هسته) کارآیی لازم را دارد.

این خودرو همچنین با نصب سامانه‌های هواشناسی می‌تواند چون یک ایستگاه هواشناسی، مقاوم (MIL-STD 810) برای اندازه گیری و روند سرعت باد، جهت باد، دمای هوا، رطوبت، عمل کند.

همچنین این خودرو به سیستم گزارش‌دهی استاندارد نظامی دیجیتال، سیستم علامتگذاری مناطق آلوده به روش کنترل از راه دور، سیستم نمونه‌برداری مرکز متصل به تمام آشکارسازها، قابلیت سیستم تصویربرداری مرکزی ۳۶۰ درجه و روباتیک مستقیم، سیستم موقعیت‌یاب و RC نوین با شیلد کامل الکترومغناطیس، سیستم سوئیچر ۲۴ کاناله، سیستم سوئیچ مرکزی، مجهز است.

تجهیز به نارنجک‌انداز دودزا برای دفاع غیرعامل GPS و GIS، قابلیت مجهز شدن به تجهیزات زیستی برای ۴ نفر خدمه، قابلیت سیستم فیلتراسیون در صورت نیاز، قابلیت سیستم ایجاد فشار مثبت، سیستم حذف منوکسید داخل کابین و همچنین قابلیت سیستم تنفسی مرکزی با ماسک و کنترل هوشمند اکسیژن، از دیگر ویژگی‌های این خودروی زرهی تجسسی نیروی زمینی ارتش است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا